نوبت دوم کنکور سراسری به تعویق افتاد | ۲۱ و ۲۲ تیر ماه زمان برگزاری نوبت دوم کنکور درباره «بل ۲۱۲» (Bell ۲۱۲)، هلیکوپتر حامل رئیس جمهور + عکس اولین تبلت پوکو چه زمانی رونمایی می‌شود؟ هوش مصنوعی پلتفرم «دیوار» چطور کلاهبرداران را شناسایی می‌کند؟ بهبود شارژدهی باتری در اندروید ۱۵ تگرگ چگونه به وجود می‌آید؟ + عکس نسخه فوق پیشرفته هوش مصنوعی «جمنای لایو» با توانایی مکالمه زنده رونمایی شد شواهدی جدید از زمان عرضه گلکسی S24 FE تریلر سینماتیک بازی Assassin’s Creed Shadows منتشر شد اطلاعاتی جدید از دوربین و نمایشگر گلکسی S۲۵ کنترلر Proteus برای بازیکنان دارای معلولیت ایکس باکس رونمایی شد + مشخصات توصیه‌های ایمنی برای مقابله با آسیب‌های سیل ویدئویی جدید از حرکات حیرت‌انگیز ربات انسان‌نمایUnitree G1 | رقیب اطلس بوستون داینامیکس گوگل قابلیت جدید درک بصری را برای جمینای معرفی کرد + ویدئو برنامه‌های جدید صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مدیرعامل ابرآروان: دلیل اختلال و کندی اخیر اینترنت ایران حملات سایبری و ناتوانی زیرساخت است تریلر جدید بازی The Rogue Prince of Persia + زمان عرضه OpenAI قابلیت‌های صوتی و تصویری جدید ChatGPT را معرفی کرد نسخه دسکتاپ ChatGPT رونمایی شد GPT-4o، مدل جدید هوش مصنوعی OpenAI، معرفی شد
سرخط خبرها

سازمان ملل درباره خطر تراشه‌های مغزی هشدار داد

  • کد خبر: ۱۷۴۶۵۳
  • ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲
سازمان ملل درباره خطر تراشه‌های مغزی هشدار داد
سازمان ملل متحد هشدار داده است که پیشرفت فناوری‌های عصبی می‌تواند خطرات بالقوه‌ای داشته باشد.

به گزارش شهرآرانیوز - سازمان ملل می‌گوید استفاده از تراشه‌های مغزی ممکن است حریم خصوصی ذهنی افراد را به خطر بیندازد. درنتیجه از کشور‌ها خواسته شده است تا قوانین و مقرراتی را برای این صنعت وضع کنند.

سازمان ملل متحد می‌گوید ایمپلنت‌ها و اسکن‌های مغزی در فناوری‌های پیشرفته عصبی می‌توانند به‌صورت بالقوه خطرناک باشند و به هوش مصنوعی اجازه دهند که به حریم خصوصی و افکار ما نفوذ کند.

با پیشرفت سریع هوش مصنوعی، باید برای حوزه فناوری‌های عصبی قانون‌گذاری شود. «گابریلا راموس»، دستیار دبیرکل یونسکو در امور اجتماعی و علوم انسانی، می‌گوید این فناوری دامنه وسیعی را تحت پوشش قرار می‌دهد و می‌تواند قابلیت‌های خطرناکی داشته باشد.

راموس توضیح می‌دهد: «ما در مسیر حرکت به‌سمت دنیایی هستیم که در آن الگوریتم‌ها به ما اجازه می‌دهند فرایند‌های ذهنی افراد را رمزگشایی کرده و به‌طور مستقیم مکانیزم‌های زیربنایی مربوط به مقاصد، احساسات و تصمیمات را در مغز دستکاری کنیم.

«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل نیز می‌گوید این فناوری با سرعت فوق‌العاده زیاد درحال پیشرفت است. تراشه‌های عصبی اگرچه می‌توانند کاربرد‌های زیادی داشته باشند، اما ممکن است هزینه‌هایی را هم به کاربران خود تحمیل کنند.

یونسکو با زنی به نام «هانا گالوین» صحبت کرده است که به بیماری صرع مبتلا بود و از یک تراشه عصبی استفاده می‌کرد تا حملات عصبی را تشخیص دهد و به‌موقع به کاربر اعلام کند که باید روی زمین دراز بکشد. اما این دستگاه درنهایت شرایط زندگی گالوین را بدتر کرد، چون او روزانه حدود ۱۰۰ حمله را تجربه می‌کرد و این دستگاه مدام فعال می‌شد و به او هشدار می‌داد.

گالوین می‌گوید: «احساس می‌کردم شخصی داخل سرم است و آن شخص من نبودم. به‌تدریج بیشتر و بیشتر افسرده شدم. اصلاً این دستگاه را دوست نداشتم.» او درنهایت تصمیم گرفت تراشه را از مغزش خارج کند.

البته تراشه‌های مغزی می‌توانند برای برخی افراد فوق‌العاده باشند. برای مثال، با این تراشه‌ها می‌توان قابلیت بینایی را به افراد نابینا برگرداند و اجازه داد تا معلولان جسمی دوباره امکان راه‌رفتن پیدا کنند.

دبیرکل یونسکو پیش‌تر در ماه ژوئن گفته بود: «فناوری‌های عصبی می‌توانند به حل بسیاری از مشکلات سلامتی کمک کنند، اما درعین‌حال به مغز دسترسی داشته باشند و آن را دستکاری کنند و اطلاعات جدیدی را درباره هویت و احساسات ما به‌وجود بیاورند. این فناوری‌ها می‌توانند حق کرامت انسانی، آزادی اندیشه و حریم خصوصی ما را تهدید کنند.»

منبع: دیجیاتو به نقل از خبرگزاری AFP

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->